Morgenmadsprogram

Morgenmaden er det vigtigste måltid.

I løbet af natten nedbrydes næringsstofferne, så for at kick-starte dagen, og sikre et stabilt blodsukker hele dagen, skal vi have tilført nye næringsstoffer.

Men det er selvfølgelig ikke ligegyldigt hvilke næringsstoffer vi fylder i kroppen. En skræv start på dagen, påvirker det homonesystem, der i dagens løb kontrollere og styre vores blodsukker. Om morgenen er blodsukkeret lavt, hvorfor vi skal have tilført den rette kombination at næringsstoffer, så vi undgår udsving i blodsukkeret.

Et godt morgenmåltid skal bestå af en kombination af proteiner, kulhydrat, fedt, fiber, plantenæringsstoffer samt vitaminer og mineraler. Starter du dagen på ren kulhydrat, som det er tilfældet med lystbrød og mange morgenmadsprodukter, resultere det i store udsving i blodsukkeret. Dette resulterer i følelsen af manglende energi og overskud. 

Endnu værre er at rigtig mange starter dagen uden at spise morgenmad, og med et i forvejen lavt blodsukker fra morgenstunden, vil du være sikker på at føle både træthed, øget sult, indre uro og manglende konsentrations evne.

Og hvad være er - er at lavt blodsukker øger lysten til at indtage større måltider og øget lyst til de usunde snaks såsom kiks, chips, slik o.lign. mellem måltiderne.

Håber du kan se den onde cirkel?

Start dagen med et ballanceret måltid